More projects

Feestdagen 2015: wat kopen we online?

1 op de 5 online uitgaven wereldwijd speciaal voor feestdagen

Over een kleine twee weken start eindelijk de feestmaand en consumenten wereldwijd beginnen voorbereidingen te treffen en de eerste, of tweede - online - aankopen te doen. We kopen immers steeds vaker online, ook in ons land, en dat geldt helemaal voor de laatste maand van het jaar.

Dat de omzet van veel online spelers nog een flinke groei zal doormaken in december komt dan ook niet echt als een grote verrassing... Al heeft één op de drie vrouwen in Australië haar inkopen al voor 1 november gedaan!

Bij Stylight hebben we de belangrijkste trends en inzichten in de 14 landen waar wij actief zijn op een rijtje gezet. Van hoeveel consumenten verwachten uit te geven  - wist u dat 7 miljoen Zwitsers online evenveel uitgeven als 21 miljoen Australische shoppers? - tot de naar verwachting drukste dag op het web in de verschillende markten. Zo belooft 14 december een drukke dag te worden in België en Nederland. En uiteraard ook waar vrouwen online het meeste naar zoeken. Voor het geval familieleden of vrienden nog inspiratie nodig hebben: wintermantels zijn gewild onder vrouwelijke shoppers in België en geld staat bovenaan ieders wensenlijst.

 

[unex_ce_button id="content_59n8pppm4" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29ceb6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2015/11/Feiten-per-land1.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]DOWNLOAD SLIDE[/ce_button]

Online shoppen blijft groeien, met de VS als aanvoerder

Overzicht shopgedrag feestdagen 2015

Laten we beginnen met het goede nieuws: volgens Adobe’s 2015 online shopping voorspellingen voor de decembermaand, zullen consumenten wereldwijd 20% van al hun online uitgaven doen in de laatste maand van het jaar. Het mag geen verrassing zijn dat de VS de grootste markt is. De online uitgaven hier zijn even hoog zijn als die van Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen!

Mobile groeit, maar niet in Nederland

Al sinds vorig jaar zit m-commerce in de lift en die trend blijft ook dit jaar groeien. Steeds meer consumenten verkiezen hun mobieltje boven desktop of laptop: in de VS gaat het zelfs om meer dan de helft, aldus Adobe. Ook bij Stylight zien we een groei in mobiel verkeer: 116% dit jaar vergeleken met vorig jaar. Het is evident: ook de feestdagen is de tijd voor millenials van het vrouwelijke geslacht om stijl inspiratie online te vinden, bij voorkeur via hun GSM.  Het aantal downloads van onze Stylight app steeg dramatisch (een groei van 139%). Maar ook als je verder kijkt dan mode zijn mobiele apparaten populair om inspiratie te vinden of cadeaus te kopen: zo zegt 43% van de Britten inspiratie op social media te vinden en koopt 25% van de Noren cadeaus online. Denk dan bijvoorbeeld aan gadgets en boeken maar ook meer traditionele cadeaus als sokken of gebreide sjaals doen het nog goed. Overigens gaat dit niet op voor onze Nederlandse buren: slechts één op de tien zegt een mobieltje te gebruiken. Schijnbaar vinden ze het scherm “te klein” om hun aankopen te doen en doen ze dat liever vanaf een computer.

 

[unex_ce_button id="content_jfkazoay0" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29ceb6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2015/11/Drukste-dagen1.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]DOWNLOAD SLIDE[/ce_button]

De drukste dagen op het wereldwijde web

Black Friday en Cyber Monday: de VS, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk

Cyber Monday (30 november) belooft de meest succesvolle tot nu toe te worden in de VS: Amerikaanse consumenten zullen naar wachting haast 3 miljard dollar uitgeven. Dit is verreweg de drukste dag als het om online shoppen gaat en is bijna drie keer zoveel als dat er op een ‘normale’ dag online wordt gespendeerd. 28% van de producten zijn die dag in de uitverkoop. Als we naar mode kijken, dan verwachten we dat Amerikaanse fashionistas vooral naar “lange jurken” zullen shoppen in de sale. In het zonnige Brazilië daarentegen zijn “jurken met prints” populair. En Britse shoppers? Die blijven lekker traditioneel en zoeken vooral naar “kersttruien”. Overigens verwachten we dat ze daar ook veelvuldig gebruik zullen maken van social media: 43% geeft aan via deze kanalen te bepalen welke items het "beste" zijn (ter vergelijking: dit percentage lag vorig jaar op 25).

 

[unex_ce_button id="content_qxairnkp5" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29ceb6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#29ceb6" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2015/11/Noorwegen-Italie-VK-VS1.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]DOWNLOAD SLIDE[/ce_button]

Meeste Europese consumenten shoppen op 7 en 8 december

Duitsers staan erom bekend de zaken goed op orde te hebben en ook de kerstinkopen worden op zeer georganiseerde wijze gedaan. Iets minder dan een derde van hen start er zelfs al voor november mee. 7 december belooft echter de drukste dag te worden. Hun Zwitserse buren zullen per persoon het meeste uitgeven van de 15 onderzochte landen. Overigens zijn niet alleen de winkelmandjes hier 'chique'; bezoekers op Stylight.ch zoeken het meeste naar galajurken. Geen simpele little black dresses dus voor Zwitserse dames, ze pakken echt uit tijdens de feestdagen!

Ook in Frankrijk is het op 7 december druk in de (online) winkelstraat. Shoppers daar wachten echter tot het begin van de solden in januari, voor de beste koopjes. Wat dit jaar wel opvalt, is dat Franse consumenten veel waarde hechten aan product reviews. Die ze vaak op social media vinden.

In Italië en Spanje is 8 december een feestdag en shoppers in beide landen maken van de gelegenheid gebruik om hun (kerst) inkopen te doen. En uiteraard hopen ze dan ook nog wat feestelijke accessoires - mooie hakken, gouden oorbellen - te scoren. Eén op de drie Italianen gebruikt hiervoor overigens zijn of haar smartphone. En in Spanje geven ze elkaar pas op 6 januari, met Driekoningen, cadeaus.

Tenslotte is online shoppen ook populair in Scandinavië. Bezoekers op Stylight.se en Stylight.no zoeken vooral naar feestjurken (lang in Noorwegen, kort in Zweden).

 

[unex_ce_button id="content_z1t3i1ccv" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29ceb6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#29ceb6" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2015/11/Nederland-Duitsland-Frankrijk-Belgie1.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]DOWNLOAD SLIDE[/ce_button]

Hekkensluiters: Nederland en België

Tien dagen voor kerst slaan Nederlandse en Belgische shoppers ook massaal aan het winkelen: 14 december belooft in beide landen de drukste dag op het web te worden.  Belgische consumenten zullen op die dag meer dan twee keer zoveel uitgeven als op een ‘normale’ dag. In totaal zo'n 80 miljoen euro. Dat onze Nederlandse buren ‘pas’ rond 14 december starten met hun kerstinkopen is niet helemaal verrassend: op 5 december vieren ze eerst nog Sinterklaas. En op deze manier profiteren ze van de solden die vlak erna starten, onder andere om must have items zoals een vilten hoed voor een zacht(er) prijsje te scoren. Voor iedereen die denkt dat België en Nederland één natie vormen: Belgische fashionistas zoeken vooral naar jurken, onze Nederlandse zusters naar midi jurken.

 

[unex_ce_button id="column_content_l8toxbffn" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29ceb6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#000000" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#29ceb6" button_border_hover_color="#29ceb6" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2015/11/Voorspelling-kerst-2015-online-uitgaven.png" button_link_type="download" button_link_target="_self" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD INFOGRAPHIC[/ce_button]

Wanneer begint u met (online) shoppen voor de feestdagen?