More projects

What Women Want

Mode trends & online shoppen

Het Stylight Report

Wat wilden vrouwen het liefst hebben in het eerste kwartaal van 2016? Als Europa’s grootste fashion aggregator weten we bij Stylight precies welke mode items vrouwen zoeken, willen kopen en in hun kledingkast zouden willen hebben. Dus doken we in onze cijfers en maakten een interactieve infographic vol met trends, populairste mode items en merken.

De belangrijkste cijfers van dit eerste kwartaal:

  • Wanneer kijken consumenten online? Zondagavond tussen zeven en negen uur is duidelijk het drukste moment op Stylight.
  • Wat zoeken Belgische vrouwen zoal op de zondagavond? Sneakers, sneakers en sneakers!
  • Ons mobieltje wordt steeds populairder om online te shoppen: in de eerste drie maanden van 2016 zagen we een groei van 43,5% in mobiel verkeer ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

  • We zagen een exponentiële groei in het aantal zoekopdrachten naar Stan Smiths, Adidas Superstars en chelsea boots. Birkenstocks,  espadrilles en jumpsuits zijn beduidend minder populair.

  • Adidas Original sneakers staan op nummer een in zowel België en de VS.  Onze Nederlandse zusters geven de voorkeur aan die van Asics.

  • Belgische fashionistas kiezen net als Italiaanse, Spaanse, Franse, Zwitserse en Duitse vrouwen, voor Michael Kors tassen.

Vrouwen & hun shopping inspiratie

$ 630 miljoen

Stylight's wereldwijde Gross Merchandise Value in 2015

Shoppen via mobieltje

43,5% groei

in Stylight’s mobiele verkeer wereldwijd
(Q1 2016 ten opzichte van Q1 2015)

Meer is altijd beter

33% groei

in het aantal producten live op Stylight
ten opzichte van 2014

Wanneer shoppen we?

Zondagavond

is het drukste moment op Stylight

Keep calm and keep on shopping

57% fashion items

Aandeel fashion als het gaat om nieuwe online aankopen 
in 2015 in België*

Kleding online kopen? Ja!

Het lijkt erop alsof kleding voor het eerst het best online verkopende product is in de VS, volgens recente cijfers van ComScore. Die trend zien we ook bij Stylight: in 2015 wisten we immers €630 miljoen omzet voor onze partners te generen (een groei van 94% in onze Gross Merchandise Value (GMV), ten opzichte van 2014). Daarnaast groeide het aantal producten dat we op onze 15 lokale Stylight sites laten zien met bijna een derde.

In 2015 was 57% van de nieuwe online kopen een mode item, zo maakte Comeos al eerder bekend. Maar door wie en wat lieten we ons inspireren? En naar welke mode items en merken zochten we massaal? Bij Stylight zochten we het uit!

Stijliconen, streetstyle en trends

De 3 stijliconen van het eerste kwartaal

Items die we zoeken (en willen): UP & DOWN

Stan Smiths +++

Adidas Superstars ++
Chelsea boots +

Birkenstocks ---

Espadrilles --
Jumpsuits -

Celebs die we volgen en items die we willen hebben

Volgens de social media experts van Stylight zijn Kendall Jenner, Gigi Hadid en Kim Kardashian de celebs die we het meest volgden in dit eerste kwartaal van 2016. Gezamenlijk hebben deze drie dames maar liefst 135 miljoen volgers op Instagram. Wereldwijd laten vrouwen zich inspireren door deze dames. Maar ook streetstyle trends en tijdschriften worden geraadpleegd ter inspiratie.

In België zijn we zichtbaar dol op sneakers. Steeds vaker laten Belgische fashionistas hun hoge hakken in de kast en kiezen ze voor comfy en witte sneakers. Er werd aanzienlijk vaker gezocht naar Stan Smiths en Adidas Superstars. Ook in Italië en Zwitserland zagen we hier de grootste groei in het aantal zoekopdrachten. Onze Nederlandse buren zochten vooral naar broeken: het aantal zoekopdrachten naar Levi's 501 en broeken met wijde pijpen steeg exponentieel ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015. 

En ook niet onbelangrijk, welke mode items kunnen anno 2016 echt niet meer? Dit voorjaar kun je je niet vertonen op Birckenstocks of espadrilles. Ook jumpsuits zijn echt uit, als we onze Stylight gebruikers mogen geloven. In Nederland zijn kaftans echt een no-go en in Frankrijk zijn skater jurkjes passé.

Meest favoriete producten op Stylight.be

Het kwartaal in kaart

Bij Stylight bekeken we welke items het populairst waren in vijf categorieën: jassen, broeken, rokken, blouses en laarzen. Belgische vrouwen zochten vooral naar:

  • Zomerjassen;
  • Stretchbroeken;
  • Plooirokken;
  • Blouses met lange mouw;
  • en leren laarzen. Net als in Duitsland.


Daarnaast is het Nederlandse schoenenmerk Gabor favoriet onder Belgische Stylight bezoekers, gevolgd door de Amerikaanse labels Michael Kors en Esprit.

En wat was de kleur van dit kwartaal? Dit voorjaar kiezen Belgische fashionistas voor lieflijk: rose quartz of roze is de kleur die we het mooist vinden.  En dan vooral voor korte, zomer of cocktailjurkjes. Net als in Duitsland overigens. In Frankrijk zullen we vrouwen in veel zilveren items zien. Nederlandse vrouwen zijn juist uitgesprokener en gaan voor fiesta rode jurken.

Asics sneakers staan op nummer 1

Waar lopen we het liefst op? Sneakers zijn nog altijd bijzonder populair. In België volgen fashionistas in de voetsporen van de VS en zijn de schoenen van Adidas Originals - de populaire Stan Smiths en Superstars - favoriet, gevolgd door Converse en het meer luxeuze Hogan. Nederlandse vrouwen zochten ook naar Converse maar het sportievere Asics is daar het populairst. Onze Duitse buren kiezen liever voor old school schoeisel van Vans, terwijl New Balance in Frankrijk juist weer favoriet is.

Dol op designertassen

Top 5 tassenmerken

1. Michael Kors

2. Kipling 3. DKNY 4. Gabor 5. Karl Lagerfeld

Dol op tassen tijdens de solden

21% meer

zoekopdrachten naar designertassen

Designertassen van eigen bodem

Een designertas staat hoog op ieders wensenlijstje. Iedere vrouw zou er wel meerdere om haar arm hebben willen bungelen. Maar zijn we ook bereid om daar de hoofdprijs voor te betalen?  Liever niet! Tijdens de solden zochten we maar liefst 21% vaker naar designertassen.  Net als in Frankrijk en Brazilië. Verrassend genoeg zochten onze Nederlandse zusters juist niet vaker naar designertassen in dezelfde periode.

Benieuwd welke merken favoriet zijn? We zijn vooral dol op tassen van het Amerikaanse label Michael Kors. Wat dat betreft zijn we niet echt origineel helaas. Ook in Italië, Spanje, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland is dit het populairste tassen merk. Nederlandse vrouwen kiezen massaal voor tassen van eigen bodem en lopen het liefste rond met een exemplaar van het Amsterdamse merk Cowboysbag om hun arm of schouder. In België geven we zichtbaar de voorkeur aan de wat luxere merken want ook DKNY en Karl Lagerfeld staan in de top vijf.

Vind je onze infographic leuk?

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_6a0i1ac4d" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="full_width" button_alignment="left" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29CEB6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2016/04/Wat-vrouwen-willen-populairste-mode-items-en-alle-cijfers-in-Belgie-en-buurlanden-Stylight-Report-1.png" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD INFOGRAPHIC[/ce_button]