De meest onvergetelijke filmkostuums
De beste looks op het witte doek
Kleding maken de man - of vrouw - en in films is dit niet anders. De juiste kleding geeft een personage het eeuwige leven. Dus ter ere van de 88e Academy Awards uitreiking stelden wij bij Stylight een lijstje op met de 15 meest onvergetelijke filmkostuums. De criteria? We keken onder andere naar samenwerkingen met bekende ontwerpers of merken, het prijskaartje (zowel laag en hoog) en natuurlijk de invloed op mode(trends)!
_
_
Tot de verbeelding sprekende filmkostuums
In de beginjaren van de Academy Awards was er nog geen speciale Oscar voor beste kostuumontwerp. De eerste werd pas in 1949 uitgereikt en tot 1967 overigens in twee categorieën: zwart-wit films en kleurenfilms. Overigens zijn het vooral de historische en fantasy films die in de prijzen vallen als het om de kleding op het witte doek gaat.
De klassiekers
Historische films - vooral met een ingewikkelde liefdesgeschiedenis als basis - vormen het perfecte decor voor prachtige, dramatische outfits. Klassieker Gone with the Wind uit 1939 behoort wat dat betreft dan ook tot één van onze favorieten. Decennia lang bleef bruidsmode inspiratie putten uit Scarlett O' Hara en lingerie werd - dankzij de negligees en marabou slippertjes uit de film - immens populair. Bovendien wordt er gefluisterd dat Dior zich liet inspireren door de kostuums toen hij zijn New Look bedacht.
Walter Plunkett's werk werd niet beloond met een Oscar (want voor 1949) maar Deborah Lynn Scott ontving voor haar creaties voor Titanic wel een Oscar. In de 3,5 uur durende film zwijmelden we in 1997 niet alleen weg bij Leo maar ook bij de outfits en accessoires, zoals kostbare colliers van zilver al dan niet bezaaid met diamanten, van Kate Winslett als Rose. Vooral de rode jurk die ze draagt als ze op het punt staat om overboord te springen is een favoriet. De jurk bracht $ 330.000 op tijdens een veiling en Matel bracht een speciale Titanic Barbie op de markt, gekleed in jawel dezelfde rode jurk. Ook na het uitkomen van de film, bleef de modewereld onder de indruk: John Galliano's Spring Summer collection in 1998 was zichtbaar geïnspireerd op het Edwardiaanse tijdperk.
Fantasierijke filmkostuums
Fantasy films vormen de perfecte voedingsbodem voor creatieve kostuums. Immers: er zijn maar weinig regels als het om fantasiewerelden gaat. Sinds de jaren 70 weet Star Wars de mode industrie te inspireren: een Vogue cover, bij Rodarte op de catwalk en Victoria Beckham die haar Star Wars alterego Darth Victoria gretig deelt op social media. En wie had dat gedacht met slechts $ 1.173 beschikbaar per outfit voor de eerste film!
In Alice in Wonderland wilde Colleen Atwood - goed voor drie Oscars - dat Johhny Depp op een echte hoedemaker uit het Edwardiaanse tijdperk leek. Zijn personage de Mad Hatter had last van mood swings en naar gelang veranderden zijn outfits. In 2010 was geen accessoire gek genoeg, werden tea parties weer populair en Donatella Versace gebruikte Alice als inspiratie voor haar SS10 collectie, vol met pastels.
Voor de drie Lord of the Rings films werkten Ngila Dickson en Richard Taylor samen en bedachten ze 19.000 outfits voor hele volksstammen hobbits, elfjes en dwergen. Dat bracht ze geen windeieren: in 2003 mochten ze een Oscar beeldje in ontvangst nemen. Tien jaar later werden Frodo's ring en zwaard werden voor maar liefst $2.4 miljoen verkocht tijdens een veiling.
Filmoutfits om bij weg te dromen
Welke outfits wij graag in onze kast zouden willen hebben? In ieder geval alle jurken en juwelen die Carey Muligan droeg als Daisy in The Great Gatsby. Kostuumontwerpster Catherine Martin werkte samen met Miuccia Prada aan meer dan 40 jurken. En met succes: zij won een felbegeerde Oscar voor beste kostuums. Juwelenhuis Tiffany & Co. tekende voor de sieraden, waaronder de Savoy hoofdband. In het voorjaar van 2013 konden we geen genoeg krijgen van zwierige jaren 20 jurken, parelkettingen en hoofdbanden. En ook de zomer was een groot jaren 20 modefeestje. Met pastelkleuren en gouden schoenen die we combineerden met zilveren handtasjes. De Prada jurken hangen nu overigens allemaal weer veilig in het archief van Prada.
Twee jaar eerder gingen we ook al op de meisjes-achtige tour en wilden we allemaal een prima ballerina zijn toen in 2011 Black Swan uitkwam. Tutu's, ballerina's en zelfs beenwarmers vormden onderdeel van onze fashion crush. En of Nathalie Portman nu in 5% of 95% van de scenes danste, de zwarte tutu met Swarovski kristallen stond haar geweldig. Kostuumontwerpster Amy Wescott werkte samen met Kate and Laura Mulleavy van modehuis Rodarte - ook al was er sprake van enige onenigheid en kreeg niemand uiteindelijk een Oscar nominatie.
De genomineerden in 2016
Uit de genomineerden zijn er voor de hand liggende films zoals Cinderella en Carol die grote kans maken op een Oscar. Immers, in de laatse tien jaar zijn het de historische, sprookjes-achtige films die in de prijzen vallen.
Als het aan ons ligt, dan verdienen de outfits van Eddie Redmayne in The Danish Girl een erkenning. De man achter de kostuums - Paco Delgado - liet zich inspireren door Jeanne Lanvin en Coco Chanel. Veel van de jurken (zo'n 90%) zijn samengesteld uit vintage kledingstukken. Uit de periode zelf zijn maar weinig exemplaren bewaard gebleven, deels door de gebruikte materialen (zoals chiffon) maar ook door de twee wereldoorlogen.
Dat gezegd hebbende is de outfit van Leonardo DiCaprio als pelsjager Hugh Glass in The Revenant (Jacqueline West) ook het noemen waard. Het berenvel
Wat is jouw favoriete Oscar outfit op het witte doek?