More projects


De online shopper in kaart

Modetrends & online shoppen
– Het Stylight Report –

Wie koopt wat online?

Hoe shopten Belgische consumenten (man, vrouw, millennials) en wat wilden ze graag hebben in het tweede kwartaal van 2016? Als Europa’s grootste fashion aggregator weten we bij Stylight precies welke mode items met name vrouwen - zo’n driekwart van onze gebruikers is immers vrouw! - zoeken, willen kopen en in hun kledingkast zouden willen hebben. Dus doken we weer in onze cijfers van de afgelopen drie maanden en maakten een interactieve infographic met trends, populairste mode items en merken.

De belangrijkste cijfers en weetjes van het tweede kwartaal:

  • Zondagavond tussen zeven en acht uur is duidelijk het drukste moment op Stylight.
  • De fanatiekste online shoppers zijn tussen de 25 en 44 jaar oud en goed voor bijna 50%.
  • Wat zoeken Belgische vrouwen op de zondagavond? We zagen een exponentiële groei in het aantal zoekopdrachten naar Stan Smiths, Nike Air Max en gele (!!!) items.
  • Jumpsuits en handtassen zijn beduidend minder populair. Dat geldt ook voor espadrilles.
  • Belgische fashionistas zoeken het liefst naar Gabor, Michael Kors en Converse items.

De Belgische online shopper

Hoe ziet de Belgische online shopper er uit? Het meerendeel is tussen de 25 en 44 jaar oud. In tegenstelling tot onze Nederlandse buren, waar de gemiddelde Stylight gebruiker in Nederland zich in de leeftijd 45-64 jaar bevindt. 

Vier vijfde van de gebruikers in België zijn vrouw, hetzelfde geldt voor de UK en Italië. Wel lijken Belgische mannen meer modebewust dan Nederlanders, waar het percentage man nog lager is.

Stylight is het populairst in Antwerpen, gevolgd door Brussel en Gent.

En wanneer? Net als in het eerste kwartaal is de zondagavond het drukste moment om online te shoppen. Na het avondeten, tussen 19.00 en 20.00 uur. Net als in Nederland. De drukste dag - 24 april - op Stylight.be was dan ook een zondag. Er viel natte sneeuw en hagel, de crematie van Prince en de lente leek nog ver weg. Voldoende reden voor ons om online te surfen naar mode pareltjes om ons op te vrolijken op deze dreulerige en koude zondagavond. Daarmee wijken we echter af van online shoppers in Spanje en Duitsland waar de zondagmiddag het drukst is. In het Verenigd Koninkrijk en de VS is juist de maandagavond populair. 

En wat kopen we dan precies? In Europa shoppen we kleding en sportartikelen het meest online. Maar: we zoeken eerder op merk, dan op een bepaald product. 

We zien ook een groei in de manier waarop we online shoppen. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar doen we onze online aankopen steeds meer via de mobiele telefoon. Meer dan via desktop: het wereldwijde desktop verkeer op Stylight betrof 43% tegenover 57% op ons mobieltje.

In dit tweede kwartaal staan Millennials (18-34 jaar) centraal. Deze generatie vertegenwoordigt circa 21% van de Belgische bevolking; zo'n een op de vier gebruikt zijn of haar mobieltje om de beste deals te vinden online. Het percentage vrouwen dat gebruikt maakt van Stylight ligt aanzienlijk hoger binnen deze jongere doelgroep.

Dat heeft vast niks te maken met het feit dat circa 80% van de Belgische Millennial direct een product koopt als ze het vinden. Wat in vergelijking tot sommige andere landen best hoog is: in Australië ligt het percentage veel lager (25%) en ook in het Verenigd Koninkrijk (27%) kopen Millennials niet direct een item nadat ze het hebben gezien.

Ons zoekgedrag

In de lente was roze - rose quartz of licht roze - wederom de kleur waar we fan van waren (net als in Frankrijk en Italië). Ook in het eerste kwartaal van 2016 was dit de kleurtoon van onze fashion dromen. Nu zochten we naar 'lieflijke' korte jurkjes, zomerschoenen en natuurlijk sneakers. Het lijkt er dan ook op dat we inmiddels ook verder dan de altijd-goed-maar-veilige optie van de witte sneaker durven te gaan.

We zoeken het meest naar schoenenmerken: Gabor op nummer een, gevolgd door Michael Kors, die overigens vooral bekend staat om de geweldige tassen. De sneakers van het Amerikaanse Converse staan op drie.

En: we zijn dol op de solden. Tijdens de eerste twee weken zagen we een groei van 8,5%. Maar kennelijk niet zo dol op zachte prijsjes als onze Franse buren (30%) of Italiaanse fashionistas (20%). Brazilianen spannen de kroon trouwens: daar shopten ze 50% meer!

#Inspiratie door Instagram

Instagram blijft populair en een bron van inspiratie. De grootste trends? Dobberen in de zee of het zwembad op een... knalroze flamingo! De opblaas krokodil is passé en de hashtag flamingofloat is hot. Ook zagen we veel foto's van dames in badpakken. Van Kim Kardashian tot model Hailey Baldwin. Instagram staat er vol mee.

En de laatste trend die wij spotten: milkshakes. Ook wel freakshakes genoemd. Anno 2016 hebben milkshakes geen 'standaard'' smaken als banaan, aardbei of chocolade, maar donut, cookie dough en zelfs suikerspin! En ja, getopt met een échte donut... Wat nou zomerdieet?

Overigens, die laatste 'smaak' past wel weer mooi bij onze favoriete kleur, licht roze. Ook heel Instagram-vriendelijk, die kiekjes van sneakers, jurkjes en drankjes in dezelfde kleurtoon.

 

Fan van onze infographic?

Download deze dan hier

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_6a0i1ac4d" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="12px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#00929e" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2016/07/Stylight-report-online-shoppen-België.jpg" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD INFOGRAPHIC[/ce_button]

of de individuele slides

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_z4qn277od" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="12px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#00929e" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.be/wp-content/uploads/sites/41/2016/07/Stylight-report-online-shopper-België.zip" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD SLIDES[/ce_button]